Wspomniane w nagraniu:

Transkrypcja

[00:00:00.690] Cze艣膰. Ruszamy.

[00:00:08.290] Tak sobie pomy艣la艂em, 偶e jak te tematy produktywno艣ci i planowania tak 艂adnie id膮, to mo偶e zrobi臋 co艣 w klimatach podobnych. Troch臋 powi膮zane, chocia偶 inne. A o czym dzisiaj powiem? Dzisiaj b臋dzie o koncentracji. I dzisiaj b臋dzie bardziej praktycznie (chocia偶 nie wiem, czy bardziej praktycznie), ale dzisiaj b臋dzie b臋dzie kilka praktycznych rzeczy - jak mo偶esz si臋 艂atwiej skoncentrowa膰. Jak b臋dziesz si臋 m贸g艂 艂atwiej skupi膰.

[00:00:42.530] To takim 艣wi臋tym Graalem skupienia jest “flow” - stan przep艂ywu, ale o tym mo偶e innym razem, bo to jest bardziej teoretyczne. W skr贸cie, o co chodzi w tym flow? O to chodzi, 偶e zostajesz sam na sam z zadaniem i ca艂y 艣wiat (w skr贸cie) przestaje istnie膰. Jeste艣 tylko ty, a nawet tak jakby艣 nie czu艂 siebie. Tak si臋 zatracasz w zadaniu, 偶e po prostu skupiasz si臋 na nim - ca艂y 艣wiat przestaje si臋 liczy膰 i dzia艂asz.

[00:01:21.230] Pierwsz膮 rzecz膮, kt贸ra pomo偶e Ci si臋 skupi膰 s膮 s艂uchawki. Najlepiej takie du偶e, nauszne. Ja mam akurat dokana艂owe. I o co chodzi z tymi s艂uchawkami? Po prostu odcinasz si臋 od 艣wiata zewn臋trznego. To jest chyba pierwsza i najbardziej oczywista rzecz, je艣li chodzi o skupienie. Jak膮 muzyk臋? Albo tak膮, jak膮 lubisz, tak膮, co znasz, albo jak膮艣 lekk膮, mo偶e jakie艣 techno. W skr贸cie - chodzi o to, 偶e najlepiej jest mie膰 muzyk臋 bez s艂贸w. Jak膮艣 lekk膮, p艂yn膮c膮. I to pomaga. Druga rzecz, ju偶 mniej oczywista, to jest kaptur na g艂ow臋.

[00:02:13.490] Je艣li potrzebujesz naprawd臋 g艂臋boko si臋 skupi膰, musisz naprawd臋 g艂臋boko wej艣膰 w jaki艣 temat, w jakie艣 zadanie, to kaptur na g艂ow臋 pomaga. A dlaczego? Bo wtedy masz ograniczone pole widzenia i m贸zg nie musi przetwarza膰 ca艂ego pola widzenia, tylko cz臋艣膰 masz niewidoczn膮, masz zas艂oni臋t膮. W zwi膮zku z tym do m贸zgu dociera mniej bod藕c贸w. M贸zg ma wi臋cej procesora, wi臋cej pami臋ci, do przetwarzania. M贸zg po prostu mo偶e si臋 skupi膰 na innych rzeczach, zamiast dzia艂a膰 z bod藕cami, ze 艣wiatem zewn臋trznym.

[00:02:58.850] Mo偶esz si臋 skupi膰 wtedy na zadaniu, zamiast na 艣wiecie zewn臋trznym. Ciekawe po ilu odcinkach stwierdzisz, 偶e “o Gad. Ju偶 nie mog臋 go ogl膮da膰 w tym lesie. Znowu chodzi. Znowu w tym samym lesie. Nie znudzi艂o ci si臋 jeszcze? Bo mi nie. Dzisiaj znowu po po艂udniu. Jest godzina ko艂o czternastej, a ja sobie chodz臋 po Lesie Tynieckim i spaceruj臋 w s艂onecznej pogodzie. Tak w og贸le, dzisiaj jestem po nagraniu 艣wietnego podcastu. Nagrywa艂em podcast na tematy prawnicze. Nagrywa艂em podcast z prawniczk膮 zajmuj膮c膮 si臋 regulaminami. G艂贸wnie w dzia艂alno艣ciacg online. Brzmi przydatne? To jak b臋dzie gotowy, to zobaczysz pewnie na tym kanale, ale rak to na Spotify. Tam, gdzie jest m贸j podcast. Nazywa si臋 M艂otech, je艣li nie kojarzysz go. Zapraszam. Albo Spotify - m艂otech, albo m艂otech.pl, albo tutaj, na tym kanale. By艂y s艂uchawki, by艂 kaptur, teraz jeszcze jedna prosta rzecz. Posprz膮tanie biurka. Chodzi o to, 偶eby mie膰 po prostu czyst膮 przestrze艅 dooko艂a i brak rzeczy NIEzwi膮zanych z aktualnymi zadaniami, z prac膮. Mo偶e jakie艣 notatki, ale je艣li masz mn贸stwo zabawek figurek, czegokolwiek, co nie jest w danej chwili potrzebne, to po co? Tylko zajmujesz m贸zg, a nic to nie daje.

[00:04:57.600] Kolejna rzecz, kt贸r膮 wspomnia艂em chyba dwa odcinki temu - brak rozpraszaczy. Takich, jak na przyk艂ad kom贸rka w kieszeni. Najlepiej w trybie samolotowym. A jeszcze lepiej, je艣li jest w innym pokoju. Wtedy m贸zg pod艣wiadomie nie my艣li, czy jakie艣 powiadomienie jest. Co si臋 dzieje w 艣wiecie online. Co si臋 dzieje na tej kom贸rce. Po prostu, im fizycznie dalej od ciebie jest kom贸rka, tym lepiej. Idealnie w osobnym pokoju. Jak nie to tryb samolotowy. Jak nie to wszystkie powiadomienia wy艂膮czone. Ale ka偶dy z tych stopni dzia艂a coraz lepiej. Tak w og贸le, co do muzyki jeszcze i co do s艂uchawek, to polecam co艣 takiego jak music for programming.

[00:05:51.290] To muzyka niekoniecznie do programowania, ale w艂a艣nie do takiego g艂臋bszego skupienia. To jest paczka darmowej muzyki. Nie pami臋tam w tej chwili adresu, pod jakim si臋 znajduje, ale znajdziesz go pewnie tu na dole - w opisie. A druga rzecz, z kt贸rej bardzo cz臋sto korzystam to brain.fm. To jest podobna zasada, do music for programming. Tylko, 偶e muzyka generowana przez sztuczn膮 inteligencj臋. Na falach, kt贸re maj膮 na celu konkretne zadanie: albo relaks, albo skupienie, albo sen. I og贸lnie najpierw dzia艂a艂em z tym music for programming, kt贸re jest darmowe. Potem przerzuci艂em si臋 na brain.fm, kt贸re jest p艂atne.

[00:06:37.370] Ja mam akurat licencj臋 lifetime, czyli dla mnie nie wi膮偶e si臋 to teraz z dodatkowymi kosztami, ale og贸lnie w tej chwili to jest chyba roczna, albo miesi臋czna subskrypcja. I wed艂ug mnie nawet w takiej subskrypcji warto. Ale je偶eli nie chcesz, je偶eli nie pasuje Ci takie p艂acenie, to polecam albo music for programming, albo jakie艣, inne spokojne playlisty na Spotify (czy gdziekolwiek, gdzie s艂uchasz).

[00:07:20.710] Kolejna rzecz - ju偶 nie taka prosta jak poprzednie. 呕onglowanie. Tak, dobrze s艂yszysz. 呕onglowanie te偶 pomaga si臋 skoncentrowa膰. Dzia艂a na takiej zasadzie, 偶e jak 偶onglujesz, to musisz koordynowa膰 obydwie r臋ce, wzrok. Po prostu anga偶ujesz wi臋ksz膮 cz臋艣膰 m贸zgu, przez co m贸zg musi si臋 zsynchronizowa膰.

[00:07:42.520] Obydwie p贸艂kule musz膮 po prostu zacz膮膰 dzia艂a膰 na podobnych falach. Musz膮 si臋 lepiej komunikowa膰. Dzi臋ki temu po chwili 偶onglowania masz zgrany m贸zg. Lewa i prawa p贸艂kula wsp贸艂pracuj膮 ze sob膮, a ty masz po prostu wi臋ksze zasoby do wykorzystania. Mo偶esz skuteczniej dzia艂a膰 i by膰 bardziej skupiony. W sumie nie m贸wi臋 o jakiej艣 zaawansowanej 偶onglerce dwudziestoma pi艂eczkami. Wystarcz膮 3. Sam nauczy艂em si臋 w trakcie jednego dnia, mo偶e dw贸ch. Og贸lnie par臋 godzin nauki i zacz膮艂em dzia艂a膰 ju偶 na w艂asn膮 r臋k臋. Og贸lnie to s膮 te偶 alternatywy dla 偶onglowanie, ale jest w sumie chyba najprostsze. Kojarz臋 alternatywn膮 metod臋 takiego skupienia, takiej synchronizacji to jest “Nasa games”. Nie wiem, czy to jest oficjalna nazwa, czy nazwa podana w kursie, kt贸ry robi艂em (dawno, dawno temu robi艂em kurs szybkiego czytania i w艂a艣nie tam gra si臋 tak nazywa艂a).

[00:08:58.330] Og贸lnie chodzi o to, 偶eby wypisa膰 sobie na kartce alfabet, a pod alfabetem napisa膰 pod ka偶d膮 liter膮 alfabetu napisa膰 liter臋 P,O, albo L. I tak czyta膰 na g艂os te litery alfabetu i podnosi膰 odpowiednio: dla P - praw膮 r臋k臋, dla L - lew膮 r臋k臋, dla O - obydwie. Tyle, 偶e tam jeszcze wchodzi艂y w gr臋 jakie艣 kolory. Tak偶e nie pami臋tam dok艂adnie. Jak znajd臋 to znajdziesz te偶 tutaj na dole. Ale powiem Ci, 偶e sam wol臋 偶onglowanie ni偶 “Nasa games”. Po prostu wygodniejsze.

[00:09:52.960] Kolejna metoda skupienia - tym razem, je艣li chodzi o substancje. Je艣li lubisz kofein臋 i pijesz yerba mate, to mo偶esz spr贸bowa膰 zrobi膰 yerba mate na zielonej herbacie. Obydwie: yerba mate i zielona herbata maj膮 podobn膮 temperatur臋 parzenia. A co to daje? W skr贸cie - yerba mate odpowiada za kofein臋, zielona herbata odpowiada za L-teanin臋. I to daje po prostu uspokojenie. A je艣li nie przepadasz za smakiem popielniczki, to mo偶esz spr贸bowa膰 kawy z L-teanin膮. L-teanin臋 pewnie dostaniesz w aptece i po prostu do kawy dosypujesz troszk臋 (zgodnie z zalecanymi dawkami). Kawa odpowiada pobudzenie, l-teanina za uspokojenie. W efekcie daje to koncentracj臋 i du偶o energii. Pami臋tam te偶, 偶e znajomy mi m贸wi艂, 偶e jego metod膮 na skupienie jest z kolei picie kawy i melisy. Melisa uspokaja, kawa pobudza. Jeszcze co do koncentracji to uwa偶aj, bo nie mo偶e by膰 ca艂y czas full skoncentrowany.

[00:11:13.320] Koncentracja jednak bierze energi臋. W ci膮gu dnia mo偶esz mie膰 jedn膮, mo偶e dwie sesje takiej pe艂nej koncentracji; takiego g艂臋bokiego skupienia. Po tym czasie po prostu jeste艣 zbyt zm臋czony, 偶eby si臋 skupi膰. Tak偶e popr贸buj - je艣li chcesz spr贸buj co ci dzia艂a, a co nie. Ale uwa偶aj - nie da si臋 by膰 ca艂y czas skupionym, ca艂y czas skoncentrowanym. Po prostu trzeba odpoczywa膰. Nie tylko koncentracj膮 i prac膮 cz艂owiek 偶yje.

[00:12:00.340] Dobra to tak wygl膮da te kilka metod, kilka sposob贸w na koncentracj臋. A jakie s膮 twoje? Daj zna膰 w komentarzu i widzimy si臋 pewnie jutro. A jaki temat? Jeszcze zobacz臋 - sam nie wiem. Trzymaj si臋. Cze艣膰.