Wi臋cej sposob贸w w ksi膮偶ce: W艂am si臋 do m贸zgu - https://link.kardys.pl/dFc

Transkrypcja

[00:00:00.500] Cze艣膰. Kolejny tydzie艅, kolejna porcja wiedzy. I jak widzisz - znowu w lesie. O czym dzisiaj? Zaraz Ci powiem.

[00:00:21.050] Dzisiaj porozmawiamy o umiej臋tno艣ci, kt贸r膮 ka偶dy programista… najwa偶niejszej umiej臋tno艣ci dla ka偶dego programisty. Ale nie tylko dla programisty, bo dla ka偶dego cz艂owieka. Bez tej umiej臋tno艣ci nie zdob臋dziesz 偶adnego zawodu. Bez tej umiej臋tno艣ci nie poradzisz sobie w szkole. Bez tej umiej臋tno艣ci jest ma艂a szansa, 偶e w og贸le prze偶yjesz. O czym mowa? Mowa o uczeniu si臋. Je艣li by艣my nie potrafili si臋 uczy膰, to w zasadzie jest nik艂a szansa, 偶e prze偶yjemy w jakimkolwiek 艣rodowisku. No, bo co - b臋dziemy jedli ca艂y czas jakie艣 truj膮ce zielska, albo trutki na szczury? No… nie. Po prostu, tu nawet nie chodzi tylko o zdobycie jakiegokolwiek zawodu, ale o prze偶ycie. Nauka pozwala nam prze偶y膰.

[00:01:32.220] Nie wzi膮艂em sobie spray’u na komary i ci膮gle mnie atakuj膮, nie mog臋 si臋 skupi膰. I widzisz, nauczy艂em si臋, 偶e musz臋 pami臋ta膰 (zawsze) o braniu sprayu na komary. Szczeg贸lnie w tym roku jakie艣 uci膮偶liwe s膮. No, ale nic. Idziemy dalej. Gdzie dzi艣 w og贸le jestem? Znowu w Lesie Tynieckim. Tyle, 偶e nie z samego rana, a po pracy. Pojecha艂em do lasu w艂a艣nie co艣 nagra膰. Jeszcze chyba nie jestem gotowy na nagrywanie w艣r贸d ludzi, ale w lesie jak najbardziej. Od razu lepiej idzie jak pojad臋 do lasu. Czuj臋 si臋 znacznie lepiej; znacznie bardziej swobodna atmosfera.

[00:02:16.480] No i mog臋 sobie ponagrywa膰. A wracaj膮c do nauki, o co chodzi z t膮 nauk膮? Dlaczego o niej m贸wi臋? Przede wszystkim dlatego, 偶e mo偶na si臋 uczy膰 lepiej. Plusem jest to, 偶e ta umiej臋tno艣膰 jest wrodzona. Ka偶dy cz艂owiek si臋 uczy. Ka偶dy cz艂owiek si臋 uczy chodzi膰, m贸wi膰, skaka膰, biega膰. A potem dopiero w szkole. A po szkole? Jak ko艅czysz swoj膮 nauk臋 na szkole, no to powoli zapominasz jak si臋 uczy膰. Jak si臋 uczy膰 skutecznie. I potem nauka automatycznie idzie gorzej. A je艣li podtrzymujesz ten zapa艂 do nauki. Czytasz ksi膮偶ki i uczy si臋, to po prostu wiesz wi臋cej i mo偶esz wi臋cej.

[00:03:13.030] Jak si臋 uczy膰 skuteczniej? Jak si臋 mog臋 nauczy膰 si臋 skuteczniej uczy膰? Przede wszystkim skuteczniejsza nauka dzieje si臋 przez praktyk臋. Je艣li co艣 przeczytasz to, albo szybko zapomnisz, albo bardzo niewiele zapami臋tasz. W przeciwie艅stwie do tego, je艣li to, co przeczytasz, spr贸bujesz wdro偶y膰. Je艣li przeczytasz zdanie, kt贸re ci si臋 spodoba (jak膮艣 now膮 technik臋 programowania, cokolwiek), spr贸buj j膮 wdra偶a膰. Spr贸buj podzia艂a膰 z t膮 technik膮. Zamiast kontynuowa膰 ksi膮偶k臋 - potem istnieje du偶a szansa, 偶e wyleci Ci to z g艂owy, to zatrzymaj si臋. I dzia艂aj. Spr贸buj po prostu. Wtedy m贸zg wytwarza sobie wi臋cej 艣cie偶ek do danej informacji. Nie tylko sucha wiedza, ale te偶 ju偶 druga 艣cie偶ka - praktyka. I sprawdzasz, czy co艣 takiego mo偶e ci pasowa膰. Czy co艣 takiego b臋dzie dla ciebie pomocne.

[00:04:21.920] Sprawdzasz, czy po prostu ta wiedza, kt贸ra si臋 znajduje w ksi膮偶ce (w artykule, w czymkolwiek) jest dla ciebie warto艣ciowa. M贸wi臋 tu w sumie o ksi膮偶kach, ale nie tylko chodzi o ksi膮偶ki, bo mo偶esz te偶 na przyk艂ad podpatrywa膰 jak kto艣 co艣 robi. Mo偶esz mie膰 mentora, kt贸ry ci pokazuje swoje techniki dzia艂ania. Nie wiem, czy to z programowaniem, czy to z lepieniem garnk贸w, czy to z gotowaniem, cokolwiek. Ale po pierwsze to jest podejrze膰. Po drugie spr贸bowa膰 samemu. To jest najszybsza metoda nauki. Tak samo, na sucho, z ksi膮偶ek (samych ksi膮偶ek) nie mo偶esz si臋 fizycznie nauczy膰 programowa膰. M贸wi臋 tu o programowaniu, bo ja jestem ze 艣wiata programowania. Dlatego takie przyk艂ady jest mi najpro艣ciej rzuca膰. Ale tu chodzi o ka偶d膮 umiej臋tno艣膰. W艂a艣nie nie tylko programowanie, tylko gotowanie, szyde艂kowanie, co sobie tylko zamarzysz.

[00:05:39.480] Dobra, m贸wi艂em o praktyce, ale na praktyce si臋 nie ko艅czy. Jest masa innych przydatnych umiej臋tno艣ci; masa innych przydatnych technik uczenia si臋. Jakie to s膮? Druga technika to jest przygotowanie si臋 do uczenia innych. Przyk艂adowo: uczysz si臋 jakiego艣 materia艂u (np. zakuwasz na chemi臋, fizyk臋) i wyobra藕 sobie, 偶e to czego si臋 nauczysz, musisz potem przekaza膰 komu艣 innemu. Ci臋偶ej, nie? Wydaje ci si臋, 偶e jaki艣 materia艂 rozumiesz, ale je艣li pr贸bujesz przekaza膰 to komu艣 innemu, to jest znacznie ci臋偶ej. Nie jest ju偶 tak 艂atwo. Musisz sobie inaczej to pouk艂ada膰 w g艂owie. Musisz to przede wszystkim powiedzie膰 tak, 偶eby kto艣 inny zrozumia艂. I na tym polega haczyk.

[00:06:32.870] Bo je艣li sobie przerobisz t膮 wiedz臋 inaczej, z wielu stron sobie pouk艂adasz te klocki w g艂owie, to znacznie 艂atwiej ci b臋dzie dotrze膰 potem do tej wiedzy, kt贸r膮 przeczyta艂e艣, z kt贸r膮 przygotowa艂e艣 si臋 do uczenia; do przekazania dalej. Nawet nie musisz fizycznie komu艣 przekaza膰 tej wiedzy. Nie musisz nikomu opowiada膰. Mo偶esz do lustra sobie m贸wi膰, albo wystarczy, 偶e b臋dziesz si臋 przygotowywa艂 do m贸wienia do lustra, ale fizycznie tego nie musisz robi膰, a i tak b臋d膮 z tego benefity. I tak na tym zyskasz, bo tw贸j m贸zg sobie ju偶 pouk艂ada, 偶e “aha, to jest przydatna porcja wiedzy. Mo偶liwe, 偶e komu艣 b臋d臋 musia艂/a przekaza膰. Mo偶liwe, 偶e to si臋 przyda p贸藕niej. Zachowam to. Uznaj臋 to za wiedz臋 wa偶n膮. I nie wyrzucam, tylko w艂a艣nie wzmacniam te 艣cie偶ki. Te neurony prowadz膮ce do danej porcji wiedzy”.

[00:07:53.690] Kolejna metoda - ma艂ymi kroczkami. Chodzi o to, 偶e zamiast przyswaja膰 ca艂y gruby blok tekstu, wiedzy, czy ogl膮da膰 ca艂y kurs od deski do deski, to przyswajasz ma艂ymi porcjami. Kr贸tkie lekcje, po par臋 zda艅 wystarczy. Jedna kartka przeczytana w ksi膮偶ce. Ma艂e, jak najmniejsze porcje, kt贸re s膮 dla ciebie przydatne. I dzi臋ki temu m贸zg mo偶e sobie spokojnie przetworzy膰 to wszystko. Mo偶e sobie pouk艂ada膰 na spokojnie. Przespa膰 si臋 (艣pi膮c utrwalasz wiedz臋). Warto spa膰… mo偶e nie jak najwi臋cej, ale mie膰 te 7-8 godzin snu. Dzi臋ki temu m贸zg pracuje wtedy prawid艂owo. I jak sobie pouk艂adasz; jak tw贸j m贸zg Ci…

[00:08:58.570] Sorki, przerwa艂em, bo musia艂em nagra膰 ta艅cz膮ce li艣cie. Wracaj膮c, jak m贸zg musi pouk艂ada膰 sobie te klocki w g艂owie, to lepiej jak ma ma艂e porcje wiedzy. Wtedy dzia艂a efektywniej. Co prawda, je艣li musisz si臋 uczy膰 z dnia na dzie艅, to na drugi dzie艅 b臋dziesz pami臋ta艂 wi臋cej, ale d艂ugoterminowo praktycznie nic nie zapami臋tasz. Bo taki du偶y blok tekstu, du偶y blok wiedzy, du偶y blok czegokolwiek jest po prostu za ci臋偶ki. Za ci臋偶ki umys艂owo do ogarni臋cia dla naszego m贸zgu. A jak jesz ma艂ymi kawa艂kami. Jak zjadasz te porcje wiedzy ma艂ymi gryzami to po prostu d艂ugoterminowo b臋dziesz wi臋cej pami臋ta艂, wi臋cej wiedzia艂 i bardziej si臋 te wszystkie 艣cie偶ki w m贸zgu po艂膮cz膮. Bardziej si臋 po艂膮cz膮 te drobne porcje wiedzy w jedn膮 wielk膮 ca艂o艣膰. Po prostu, jakby艣 uk艂ada艂 nie ca艂e puzzle za jednym posiedzeniem, tylko dok艂ada艂. Tutaj sobie dodasz puzel, idziesz na spacer, idziesz spa膰. Potem na drugi dzie艅 wracasz i znowu sobie puzel. Po jakim艣 czasie obraz si臋 u艂o偶y, a dla m贸zgu to jest taki plus, 偶e nie musi d藕wiga膰 naraz tyle wiedzy, ile by musia艂 przy jednym wielkim klocku. Ma to sens?

[00:10:41.820] Kontynuuj膮c temat szybszego uczenia si臋; jest masa technik. Niekt贸re bardziej sprawdzone, niekt贸re mniej, ale tak naprawd臋 to, co komu pasuje… jak co艣 komu艣 pasuje i wed艂ug niego dzia艂a, wtedy to jest fajna metoda. Warto i艣膰 w to dalej. A co do tych metod, to jaki艣 czas temu (ju偶 chyba ponad rok, albo p贸艂tora roku temu) przeczyta艂em 艣wietn膮 ksi膮偶k臋, i to polsk膮, “W艂am si臋 do m贸zgu”. Je艣li jej nie czyta艂e艣 to, albo po偶ycz gdzie艣 w bibliotece, albo po偶ycz od kogo艣, albo po prostu kup. Naprawd臋 warto przeczyta膰. Bo jest tam kilkana艣cie technik o szybszym uczeniu si臋. Jak to jest z zapami臋tywaniem na d艂u偶szych okresach czasu. Zaczynaj膮c od bada艅, kt贸re potwierdzaj膮, albo obalaj膮 dan膮 metod臋, po same testy autora. Ju偶 nie pami臋tam kogo to by艂o… a! Ju偶 wiem. Radka Kotarskiego. Polecam Ci - “W艂am si臋 do m贸zgu” Radka Kotarskiego. Jeszcze Ci tylko wspomn臋 o metodzie nauki z fiszkami. To jest bardzo fajna metoda, bo nie zabiera du偶o czasu i nie musisz nie musi zajmowa膰 ca艂ych blok贸w czasu. Zamiast tego masz ma艂e karteczki, z kt贸rych uczysz si臋 po jednym zagadnieniu; tak przy okazji. Czy to autobusem jedziesz, czy masz przerw臋 w pracy, czy cokolwiek. Po jednym, po jednej karteczce, po jednym zagadnieniu przyswajasz wiedz臋. A偶 posk艂adasz sobie takie puzzle - ca艂y obraz. Polecam Ci.

[00:12:33.500] Ja b臋d臋 lecia艂. Mam do ciebie jeszcze jedno pytanie. Jak si臋 uczysz? Jakie s膮 Twoje metody? Co ci najbardziej pomaga w uczeniu si臋? Mo偶e masz jakiej艣 super tajne triki, kt贸re stosujesz i dzia艂aj膮? Podziel si臋.

[00:12:51.290] A tymczasem ja lec臋 do domu. Lec臋 sk艂ada膰 podcast, a jutro pogadamy o… W sumie jeszcze nie wiem o czym. Zobaczymy jutro. Trzymaj si臋! Cze艣膰.