Transkrypcja

[00:00:00.390] Cze艣膰. Godzina prawie si贸dma. A my znowu ruszamy w zielone. Dzisiaj porozmawiamy o czym艣 powi膮zanym z wczorajszym tematem. Powi膮zanym z jako艣ci膮. Tyle, 偶e dzisiaj w drug膮 stron臋. O pu艂apce doskona艂o艣ci. O pu艂apce niewypuszczenia produktu dop贸ki nie b臋dzie doskona艂y.

[00:00:29.160] A wi臋c sam cz臋sto tak mia艂em, 偶e nie wypuszcza艂em czego艣. Nie wypuszcza艂em jakiego艣 projektu, dop贸ki nie uzna艂em, 偶e jest doskona艂y. Ale czy tak naprawd臋 warto? Czy warto d膮偶y膰 do doskona艂o艣ci?

[00:00:47.030] Tak do doskona艂o艣ci warto d膮偶y膰. Ale warto mie膰 w g艂owie, 偶e 偶aden produkt, 偶adna rzecz na tym 艣wiecie nie jest doskona艂a. Zawsze mo偶emy znale藕膰 jak膮艣 wad臋. Zawsze mo偶emy znale藕膰 co艣, co komu艣 nie pasuje. Co kto艣 uzna za niedoskona艂e i to jest ok.

[00:01:23.070] I tak we wczorajszym odcinku rozmawiali艣my o wysokiej jako艣ci. O tym dlaczego wysoka jako艣膰 dok艂adnie nic nie znaczy. I wspomina艂em ci o metrykach. O tym jak mierzymy jako艣膰. Jak mierzymy czy co艣 jest rzeczywi艣cie dobre. I wed艂ug jakich kryteri贸w. A w doskona艂o艣ci z metrykami jest tak, 偶e mamy: albo bardzo nieokre艣lone te metryki, albo tak nierealistyczne, 偶e po prostu nie potrafimy ich dosi臋gn膮膰. Przyk艂ad. Wyobra藕 sobie, 偶e masz hotel; masz nawet sie膰 hoteli. I zak艂adasz sobie tak膮 metryk臋, 偶e 100 procent rynku b臋dzie twoja. 呕e przejmiesz calutki rynek. 呕e ka偶dy klient, kt贸ry b臋dzie spa艂 w hotelu, b臋dzie spa艂 w艂a艣nie w twoim hotelu.

[00:02:21.460] Czy to jest wykonalne? Zupe艂nie nie. Czego艣 takiego nie da si臋 osi膮gn膮膰. Chocia偶by dlatego, 偶e cz臋艣膰 klient贸w mog艂a nie s艂ysze膰 o twoim hotelu. Cz臋艣膰 klient贸w mog艂a nie zna膰 ci臋 w og贸le. Je艣li ci臋 nie zna, to naturalnie wybierze jaki艣 inny hotel, jak膮艣 inn膮 mark臋. Nie da si臋 spe艂ni膰 warunk贸w, 偶eby takie co艣, taka metryka… 偶eby taki standard zosta艂 spe艂niony; 偶eby艣 by艂 zadowolony. W zwi膮zku z tym te metryki s膮 nieefektywne i tylko dzia艂aj膮 na nasz膮 szkod臋. Bo d膮偶ymy do czego艣, czego nigdy nie osi膮gniemy.

[00:03:14.270] I w艂a艣nie jakie艣 standardy zawsze s膮 narzucone na tw贸j produkt, twoj膮 us艂ug臋. Chocia偶by nie艣wiadomie. Nawet je艣li nie masz tego spisanego - jakie standardy dany produkt, dana us艂uga powinny spe艂nia膰 - to mimo to co艣 masz w g艂owie. Chcesz, 偶eby jako艣 ten produkt wygl膮da艂. A najwa偶niejsze jest, 偶eby w艂a艣nie te wymagania, te standardy by艂y realistyczne. Bo wtedy to daje… to zwi臋ksza szanse, 偶e ten produkt rzeczywi艣cie si臋 uka偶e. Bo pu艂apk膮 doskona艂o艣ci jest to, 偶e chcesz dopracowa膰 ten produkt a偶 b臋dzie idealny.

[00:03:58.680] Tyle, 偶e taki idealny nigdy nie b臋dzie. I tak nawet ju偶 Platon m贸wi艂 o tym, 偶e idealny 艣wiat istnieje w naszej g艂owie. 呕e idealny 艣wiat to jest jaka艣 przestrze艅 oddzielona od 艣wiata rzeczywistego. I fizyczne formy, fizyczne rzeczy, fizyczne (jakiekolwiek) koncepty mog膮 tylko d膮偶y膰 do doskona艂o艣ci. A nigdy nie dojd膮 do tego poziomu. Nigdy nic nie b臋dzie doskona艂e. Fizyczne rzeczy tylko pr贸buj膮 doj艣膰 do doskona艂o艣ci. Pr贸buj膮 doj艣膰 do idealnej formy, idealnego kszta艂tu.

[00:04:50.650] Z drugiej strony (nie wiem przez kogo to) powiedziane, ale jest takie powiedzenie, 偶e lepsze zrobione ni偶 idealne. Better done than perfect. I to uwa偶am akurat za prawd臋, bo popatrz na ten vlog. Vlog nie jest ani idealny, ani nie b臋dzie pewnie nigdy idealny, ale jest zrobiony. Po prostu staram si臋 poprawia膰 tego vloga z ka偶dym odcinkiem. Staram si臋 m贸wi膰 coraz p艂ynniej, m贸wi膰 coraz lepiej, by膰 coraz bardziej przydatny w tym vlogu, ale nigdy nie dojd臋 do doskona艂o艣ci I mam tego 艣wiadomo艣膰. Ale gdybym d膮偶y艂 do doskona艂o艣ci, a nie wypuszcza艂 tego… jakbym go nie wypu艣ci艂 to na pewno by ci nic nie da艂.

[00:05:41.650] I w tym odcinku w艂a艣nie nie chodzi mi o to, 偶eby艣 przesta艂, 偶eby艣 przesta艂a d膮偶y膰 do doskona艂o艣ci. Wr臋cz przeciwnie. Warto si臋 stara膰, warto w艂a艣nie wyznaczy膰 sobie te metryki, o kt贸rych wspomina艂em w poprzednim odcinku. Chocia偶 wystarcz膮 te, kt贸re masz w g艂owie. Na pewnym etapie wystarcz膮 takie. Ale warto d膮偶y膰 ci膮gle do doskona艂o艣ci. Z drugiej strony warto nie wpada膰 w pu艂apk臋 idealizmu. Warto wypu艣ci膰 rzeczy kiedy daj膮 jak膮艣 warto艣膰. Kiedy co艣 komu艣 mog膮 da膰. Kiedy s膮 warto艣ciowe dla kogo艣. We藕my np. jeden z pierwszych wynalazk贸w - ko艂o. Je艣li kto艣 by wymy艣li艂 ko艂o i nie przekaza艂 tego dalej to dzisiaj nie mieliby艣my takiego post臋pu, to dzisiaj 艣wiat by艂by w zupe艂nie innym miejscu.

[00:06:52.820] I tak w艂a艣nie uwa偶am, 偶e to s膮 dwie r贸偶ne… dwie zupe艂nie r贸偶ne sprawy. D膮偶y膰 do doskona艂o艣ci, a doskona艂o艣膰. Doskona艂o艣膰 - nieosi膮galna. D膮偶y膰 do doskona艂o艣ci - warto.

[00:07:06.910] A jak to d膮偶enie do doskona艂o艣ci ma si臋 do jako艣ci? D膮偶enie do doskona艂o艣ci to wyznaczanie sobie coraz bardziej rygorystycznych kryteri贸w jako艣ci; kryteri贸w akceptacji danego standardu. Tyle, 偶e ju偶 po osi膮gni臋ciu tego pu艂apu. Tworzysz jeden pu艂ap; osi膮gasz go; budujesz nast臋pny, bardziej rygorystyczny. Pniesz si臋 w g贸r臋 co do doskona艂o艣ci.

[00:07:35.630] I teraz przyk艂ad do takich szczebelk贸w jako艣ci, szczebelk贸w doskona艂o艣ci. Wyobra藕 sobie telefon. Po prostu. I tak telefon na podstawowym poziomie jest zupe艂nie nie-wodoszczelny. Zamoczysz go - wysiada. Kolejny poziom. Telefon jest odporny na zachlapania. Potem mo偶e by膰 wodoodporny do dw贸ch metr贸w.

[00:08:04.540] Wodoodporny odporny do pi臋ciu metr贸w, itd. Ka偶dy poprzedni poziom musi by膰 spe艂niony, 偶eby ten wy偶ej dzia艂a艂. 呕eby ten m贸g艂 by膰 spe艂niony. Bo je艣li telefon jest wodoodporny do pi臋ciu metr贸w, musi by膰 te偶 wodoszczelny. Z drugiej strony je偶eli jest wodoszczelny, to nie musi by膰 wodoodporny.

[00:08:37.950] I tak si臋 teraz zorientowa艂em, 偶e to 艣wietnie 艂膮czy si臋 z podej艣ciem kaizen - ma艂ymi kroczkami do doskona艂o艣ci. Ma艂ymi kroczkami, coraz lepsza jako艣膰 i coraz bardziej rygorystyczne kryteria akceptacji. Coraz wy偶szy standard. Nie startujesz od razu od poziomu “ultra standard”, bo ci臋偶ej Ci b臋dzie do niego doj艣膰.

[00:09:01.770] Zamiast tego startujesz najpierw od poziomu standard. I idziesz w g贸r臋. I idziesz w g贸r臋 do klasy premium, itd. Takie co艣 pozwoli ci wcze艣niej wypu艣ci膰 sw贸j produkt, swoj膮 us艂ug臋, a potem j膮 doszlifowywa膰. Dodatkowo plusem jest to, 偶e mo偶esz zbiera膰 feedback z rynku. Mo偶esz zbiera膰 opinie, co jest do poprawy w tym produkcie. Co mo偶e by膰 lepiej zrobione. W przeciwnym wypadku, je偶eli by艣 trzyma艂a ten produkt (produkt, us艂ug臋, cokolwiek), w szufladzie, a dopiero potem (po jakim艣 czasie) wypu艣ci艂a, to startujesz z wy偶szego pu艂apu. I masz mniejsz膮 szans臋, 偶e ktokolwiek ten produkt kupi. Bo mniejsza szansa jest na zebranie opinii. Zebranie opinii co jest do poprawy.

[00:10:03.990] 艢wietnym przyk艂adem jest tutaj historia smartfona od Amazona. Oni my艣leli, 偶e ten smartfon sprzeda si臋 do zera. 呕e tak si臋 b臋dzie sprzedawa艂 jak nic innego. I w艂a艣nie zamiast wypuszcza膰 iteracyjnie i poprawia膰, pracowali nad tym nie wiadomo ile lat. Nie wiadomo jak ci臋偶ko. Dopiero wypu艣cili. I okaza艂o si臋, 偶e smartfon si臋 kiepsko sprzedawa艂. Tak kiepsko, 偶e musieli p贸藕niej wycofa膰 go. 呕e nie op艂aca艂o im si臋 go produkowa膰 dalej. A w podej艣ciu kaizen w艂a艣nie tworzysz iteracyjnie sw贸j produkt. Tworzysz ma艂ymi kroczkami - coraz lepszy, coraz doskonalszy. Tworzysz coraz wy偶szy standard i jako艣膰.

[00:10:59.120] Dobra, no tyle o doskona艂o艣ci i jako艣ci, bo tutaj umrzesz przed tym komputerem, telewizorem, przed ekranem. Ja tymczasem lec臋 dalej, a ty daj zna膰: co s膮dzisz o doskona艂o艣ci? Czy wpadasz w tak膮 pu艂apk臋 doskona艂o艣ci, czy wpada艂e艣 kiedy艣? A jak tak, to co radzisz, 偶eby temu zapobiega膰? Jak temu zapobiec? Z w艂asnego do艣wiadczenia. Daj zna膰 w komentarzach. A tymczasem, widzimy mi si臋 pewnie jutro. Trzymaj si臋! Cze艣膰.