Transkrypcja

[00:00:01.140] Cze艣膰. To co, ruszamy.

[00:00:09.130] Tak jak codziennie - spacer w zielonym. Tak jak wczoraj, spacer na po艂udniu Krakowa. A dzisiaj porozmawiamy o jako艣ci produktu, kt贸ry tworzymy. O jako艣ci tych rzeczy, kt贸re wyprodukujemy. Czy te偶 o jako艣ci us艂ug, kt贸re oferujemy.

[00:00:27.050] A wi臋c, czym jest jako艣膰? Ka偶dy z nas (w co drugiej firmie w zasadzie) s艂yszy o tym, 偶e dana firma jest najlepsza na rynku, najlepsza w bran偶y, prezentuje najwy偶sz膮 jako艣膰. Ale co to tak naprawd臋 oznacza?

[00:00:43.060] Dzisiaj troch臋 o tym pogadamy. W zasadzie ka偶da firma, kt贸ra m贸wi, 偶e “mamy najwy偶sz膮 jako艣膰”, albo “jeste艣my najlepsi”, albo jak膮艣 formu艂臋 w tym stylu, robi to 藕le.

[00:00:55.050] A dlaczego? Jakakolwiek dowolna firma mo偶e powiedzie膰: “ok, my te偶 jeste艣my najlepsi”. I jak por贸wna膰 te dwie rzeczy? Jedna rzecz jest najlepsza. Druga rzecz jest najlepsza. To kt贸ra jest lepsza? No nie potrafisz [por贸wna膰] dop贸ki nie spr贸bujesz. Tak naprawd臋, 偶eby spr贸bowa膰 to musisz najcz臋艣ciej zap艂aci膰. I tu robi si臋 problem. I takie formu艂ki s膮 艂atwe do przyswojenia, 艂atwe do napisania, ale kompletnie nic nie znacz膮. Nie warto ich pisa膰 pod 偶adnym pozorem. Bo nie oznaczaj膮 nic konkretnego, tylko tym konceptem, rozmyt膮 my艣l膮, kt贸ra mo偶e oznacza膰 wszystko i nic.

[00:01:39.480] I tu przechodzimy do pierwszej rzeczy, kt贸ra jest zwi膮zana z jako艣ci膮. I podpatrzy艂em j膮 w sumie u Paw艂a Tkaczyka w jednym z jego wyst膮pie艅 na YouTubie. Ta rzecz jest te偶 powi膮zana z brandingiem i og贸lnie z mark膮 i postrzeganiem danej firmy. O czym mowa? Chodzi o metryki. Czyli jak zmierzy膰 nasz膮 jako艣膰. Bo to, 偶e powiemy, 偶e “nasza jako艣膰 jest najwi臋ksza/najlepsza; jeste艣my super” to nic nie znaczy. A jak ju偶 wska偶emy, 偶e “mamy tysi膮ce zadowolonych klient贸w”, albo “99 i p贸艂 procenta klient贸w nam ufa”; no to ju偶 to co艣 m贸wi, nie?

[00:02:26.190] Teraz metryki mog膮 by膰 ilo艣ciowe, albo jako艣ciowe. Metryki ilo艣ciowe to, 偶e na przyk艂ad “99 i p贸艂 procenta produkt贸w naszych si臋 nie psuje. P贸艂 procenta si臋 psuje (tylko); p贸艂 procenta odrzucamy”. To jest przyk艂ad. A ilo艣ciowe to na przyk艂ad, 偶e aplikacja dzia艂a. Aplikacja si臋 w艂膮cza. Aplikacja spe艂nia swoje zadania.

[00:02:57.230] I obydwa typy tych metryk s膮 jednakowo istotne. A to jak to okre艣limy - to ju偶 zale偶y od nas. Od nas zale偶y co nasza aplikacja ma robi膰. Co nasz produkt ma robi膰.

[00:03:21.420] I w艂a艣nie od tych metryk (od tych wymaga艅) zale偶y, czy nasz produkt jest rzeczywi艣cie dobrej jako艣ci. Na przyk艂ad we藕my szczoteczk臋 do z臋b贸w. Je艣li si臋 rozwali po dw贸ch dniach; je艣li za艣mierdnie po tygodniu no to te偶 jest s艂abo.

[00:03:40.460] I to jest w艂a艣nie pierwsza rzecz, kt贸r膮 powinien spe艂nia膰 produkt. Powinien mie艣ci膰 si臋 w ramach wyznaczonych przez nas. Powinien spe艂nia膰 wymagania przez nas postawione. I w zasadzie to jest najwa偶niejsza rzecz. Wszystkie procesy Quality Assurance w firmach na tym polegaj膮. Dostajemy jaki艣 zestaw wymaga艅 i QA sprawdzaj膮, czy dany produkt, dana us艂uga mie艣ci si臋 w ramach wyznaczonych przez te wymagania. Tylko tyle i a偶 tyle. I w swojej firmie zamiast pisa膰 takie rozmazane zdania typu “najwy偶sza jako艣膰”, warto postawi膰 w艂a艣nie wed艂ug jakich kryteri贸w to jest najwy偶sza jako艣膰. Jakie kryteria spe艂nia nasz produkt? Co robimy najlepiej.

[00:04:49.300] Idziemy dalej. We藕my przyk艂ad. Chcesz zbudowa膰 dom i najpierw na dzia艂ce stawiasz ruder臋 (na szybko zbit膮) i pokazujesz klientowi. Mo偶e kupuje, mo偶e nie. A potem je艣li kupi to burzysz to i budujesz prawdziwy dom. No i co? 2 razy wykonana praca. Najpierw musisz zburzy膰 ten dom… Najpierw musisz postawi膰, potem zburzy膰, potem znowu postawi膰. To nawet trzy razy wykonana praca.

[00:05:17.090] Wed艂ug mnie lepiej najpierw postawi膰 mniejszy dom, ale ju偶 w pe艂ni zbudowany - z fundamentami, itd. A nie ruder臋 zbit膮 na szybko. Cz臋sto, szczeg贸lnie w jakich艣 projektach IT, projekty s膮 budowane tak, 偶e pierwsza wersja jest “na odwal si臋”.

[00:05:34.640] Pierwsza wersja spe艂nia jakie艣 tam zadanie. Co艣 tam mo偶e dzia艂a, ale niekoniecznie. Kod pod spodem wygl膮da tragicznie. Tak, 偶e ka偶da zmiana w kodzie p贸藕niej wymaga dwa razy wi臋cej pracy. Bo trzeba usun膮膰 stary kod i dopiero wstawi膰 nowy. Tzw. refaktoryzacja. Zamiast tego wed艂ug mnie lepiej jest robi膰 tak, 偶e najpierw robisz ma艂ymi kroczkami (iteracyjne podej艣cie), ale dobrze. Robisz od razu dobrze, 偶eby艣 nie musia艂 potem tego zmienia膰. Tyle, 偶e dostarczasz mniejsz膮 funkcjonalno艣膰. Mniejsz膮, ale w pe艂ni dzia艂aj膮c膮, w pe艂ni sprawdzon膮, w pe艂ni otestowan膮 funkcjonalno艣膰.

[00:06:22.380] Z takim podej艣ciem mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e d艂u偶ej musimy czeka膰 na jak膮艣 funkcjonalno艣膰, na jak膮艣 rzecz. Ale z drugiej strony od razu mamy ju偶 zrobione co艣 dobrze, poprawnie i nie musimy tego poprawia膰. Jak zostanie sprzedany klientowi to ju偶 dzia艂a i b臋dzie dzia艂a艂.

[00:06:38.350] Dzi臋ki temu zrobienie czego艣 nie tylko wymaga mniej czasu i pieni臋dzy, ale te偶 masz wi臋ksz膮 pewno艣膰, 偶e co艣 mo偶esz pokaza膰 klientowi. Mo偶esz sprzeda膰 komu艣. 呕e tw贸j proces dzia艂a. W 艣wiecie IT - jak po艣wi臋ci膰 czas na napisanie test贸w, na poprawne otestowanie, poprawne stworzenie modeli, itd. to ju偶 potem nie musisz tego poprawia膰. Zostaje Ci czas i pewno艣膰, 偶e co艣 dzia艂a.

[00:07:22.490] Nast臋pna rzecz - mamy takie podej艣cie jak “kaizen”. Pewnie obi艂o ci si臋 o uszy. A je艣li nie, to jest japo艅ska sztuka ci膮g艂ego doskonalenia. Ma艂ymi kroczkami poprawiasz, 偶eby sta膰 si臋 coraz bardziej doskona艂ym.

[00:07:37.750] I tak je艣li jest jaka艣 fabryka, kt贸ra wzoruje si臋 na kaizen (dzia艂a w zgodzie z kaizen), to je艣li wyst膮pi jaki艣 b艂膮d (jaka艣 usterka na linii produkcyjnej), ca艂a linia jest zatrzymywana dop贸ki nie usunie si臋 tej usterki. 呕eby po prostu ka偶da cz臋艣膰 wychodz膮ca z tej fabryki nie by艂a wadliwa. Tylko stwierdza si臋 jak膮艣 usterk臋; ca艂a linia staje; naprawia si臋; i dopiero potem rusza.

[00:08:09.680] Z jednej strony wydaje si臋, 偶e to jest strata pieni臋dzy. Bo jak linia stoi to teoretycznie nie zarabia na sobie. Ale z drugiej strony, je艣li by sz艂a z usterk膮 to na sprzeda偶 posz艂o dziesi膮tki (je艣li nie tysi膮ce) wadliwych produkt贸w, kt贸re potem by musia艂y by膰 zwracane, reklamowane, itd. To oznacza艂oby wi臋ksz膮 strat臋 dla biznesu.

[00:08:35.910] Tak przechodz膮c do 艣wiata IT - 偶eby utrzyma膰 dobr膮 jako艣膰, warto tworzy膰 produkty w podej艣ciu “test first”, albo “test driven development”. Na frontendzie rzadko kiedy stworzysz (w zasadzie bardzo ci臋偶ko stworzy膰) “test driven development”.

[00:08:56.120] Ale je艣li dzia艂asz z testami. Je艣li najpierw opisujesz metryki “jak co艣 ma dzia艂a膰”, czyli testy, to p贸藕niej masz mniejsz膮 szans臋, 偶e co艣 si臋 sypie. W zwi膮zku z czym szybciej rozwija膰 sw贸j produkt. Nie musisz si臋 m臋czy膰 nad bugami, nie musisz robi膰 poprawek. Tylko robisz nowe ficzerki, a ca艂o艣膰 dzia艂a. Dzia艂a jak dzia艂a艂a wcze艣niej. Bez zwiech. Przynajmniej taka jest teoria. W praktyce oczywi艣cie co艣 si臋 nie zepnie. Co艣 si臋 wysypie. Ale to znacz膮co zmniejsza prawdopodobie艅stwo takich wysypek.

[00:09:34.880] Jeszcze a propos kaizen i tego vloga. Mo偶liwe, 偶e w tym tygodniu jeszcze poprawi si臋 jako艣膰 d藕wi臋ku, bo przyjdzie mi mount (chwytak) do mikrofonu. Do mikrofonu zewn臋trznego. W zwi膮zku z czym powinna si臋 poprawi膰 jako艣膰 vloga, d藕wi臋ku.

[00:09:54.060] I tak w艂a艣nie kaizen nie tylko zak艂ada popraw臋 produktu, ale te偶 samego procesu. 呕eby szybciej i sprawniej co艣 dostarcza膰. Jak膮艣 us艂ug臋, produkt cokolwiek oferujesz; cokolwiek oferuje tw贸j biznes.

[00:10:09.880] Ja ju偶 b臋d臋 powoli wychodzi艂 z lasu, a ty - opowiedz jakie podej艣cie stosujesz, 偶eby zachowa膰 dobr膮 jako艣膰 i podziel si臋 w komentarzu. Je艣li interesuj膮 ci臋 te偶 ksi膮偶ki bardziej filozoficzne, to warto przeczyta膰 co艣 takiego jak “Zen i sztuka obs艂ugi motocykla” Roberta Pirisga. Naprawd臋 ciekawa ksi膮偶ka. Niebiznesowa. Bardziej o jako艣ci i o 偶yciu troch臋. O r贸偶nych rzeczach, o r贸偶nych ciekawych rzeczach. Przeczytaj.

[00:10:42.220] Jeszcze a propos jako艣ci. Daj zna膰, jak m贸g艂bym ulepszy膰 ten vlog. Co chcia艂by艣 zobaczy膰/chcia艂aby艣 zobaczy膰? Czego ci brakuje. Opr贸cz oczywi艣cie g艂o艣no艣ci, bo to wiem, 偶e wychodzi za cicho. A tymczasem ja si臋 偶egnam. Wrzucam na s艂uchawki “Ego to tw贸j wr贸g”. Do zobaczenia jutro. Trzymaj si臋! Cze艣膰.