Pami臋tasz, czy kiedykolwiek jaki艣 plan Ci si臋 wysypa艂, bo by艂 藕le om贸wiony?

Przyk艂adowo, dom贸wka. Chcieli艣cie ze znajomymi zrobi膰 tak膮 鈥榥a bogato鈥, z sa艂atkami, itd. Ka偶dy mia艂 co艣 przynie艣膰.

Wszyscy bior膮cy w nim udzia艂 my艣leli, 偶e s膮 dogadani 鈥 w trakcie dzia艂ania zacz臋艂y wychodzi膰 braki.

Na imprezie okaza艂o si臋, 偶e: * mia艂y by膰 sa艂atki, kto艣 nie zd膮偶y艂, nie powiedzia艂 reszcie, * jedna osoba nie wiedzia艂a co ma przynie艣膰, wzi臋艂a soki. Inna osoba wcze艣niej si臋 zg艂osi艂a, 偶e przyniesie soki 鈥 przynios艂a, * kilka os贸b si臋 sp贸藕ni艂o, zapomnia艂o, 偶e prze艂o偶yli艣cie na godzin臋 wcze艣niej, a nie zapisywali艣cie tego nigdzie

To s膮 standardowe problemy spotykane i w firmie, i poza ni膮. Jak sobie z nimi radzi膰?

Wszystkich nie wyeliminujesz, nie ma ludzi idealnych, dodatkowo po艣piech pogarsza spraw臋, ale to pewnie wiesz dobrze 馃槈

Jak wygl膮daj膮 te problemy?

1. Po艣piech

Ile masz rzeczy do zrobienia? Zgaduj臋, 偶e du偶o. Zdarza Ci si臋, 偶e nie zaczniesz pracy, bo wiesz zbyt ma艂o o tym, co jest do zrobienia?

Najpierw p贸艂 dnia rozmawiasz i piszesz, 偶eby艣 wreszcie si臋 dowiedzia艂 robi膰.

Taki ping-pong s艂owny. Piszesz, odpowied藕 鈥 czego艣 brakuje. Piszesz znowu, czekasz na odpowied藕, itd.

A zegar tyka. Energii nie wykorzystasz na zadanie, tylko na dokopanie si臋 do informacji.

Jak g贸rnik w kopalni, kt贸ry musi od艂upa膰 ska艂y, 偶eby dosta膰 si臋 do 偶y艂y z艂ota.

Wyobra藕 sobie, 偶e w艂a艣nie tracisz kilka godzin na czym艣 takim. Dodatkowo, zadanie b臋dzie jakie艣 20-30% gorzej zrobione, bo nie masz tej 艣wie偶o艣ci, co przed dr膮偶eniem za informacj膮.

Spora strata.

2. Ten sam j臋zyk

Ci臋偶ko dogada膰 si臋 z chi艅czykiem, kiedy nie znasz chi艅skiego. Tak samo, jak kto艣 m贸wi po polsku to nie znaczy, 偶e si臋 rozumiecie.

Zamek, w j臋zyku polskim ma kilka znacze艅. Cz臋sto zak艂adamy, 偶e kiedy m贸wimy o zamku, nasz rozm贸wca ma to samo w g艂owie.

Niestety, ludzie nie czytaj膮 w my艣lach.

W ksi膮偶kach marketingowych i sprzeda偶owych sporo pisz膮 o tym, 偶eby m贸wi膰 j臋zykiem klienta.

Tak, jak sprzeda艂by艣 mniej komputer贸w reklamuj膮c go, 偶e 鈥樑泈ietnie ca艂kuje鈥, ni偶 鈥樑俛twiej przegl膮da膰 internet鈥.

Komunikacja ze wsp贸艂pracownikami i z kimkolwiek innym wygl膮da podobnie. Ludzie w tej samej firmie mog膮 m贸wi膰 innym j臋zykiem.

Przyk艂adowo, czym jest kwota netto:

  • pensja netto na umowie o prac臋, to jest kwota na r臋k臋, po wszystkich podatkach, itp.
  • je艣li masz dzia艂alno艣膰, wystawiasz faktur臋, to kwota netto b臋dzie t膮 bez VAT, ale przed opodatkowaniem Spora r贸偶nica, prawda?

Podobnie to si臋 ma do dowolnego innego tematu. Nie wiesz, co i jak druga osoba rozumie.

3. Nadmiar lub brak informacji.

Chcesz si臋 wyk膮pa膰 w rzece. Nie zrobisz tego ani w rw膮cym potoku, ani w ma艂ej stru偶ce wody. Jak to si臋 ma do komunikacji?

Nadmiar. Sam cz臋sto 艂api臋 si臋 na tym, 偶e tak dzia艂am. Chc臋 si臋 wgry藕膰 w temat zbyt szczeg贸艂owo.

Zamiast jasno i przejrzy艣cie przekaza膰 to, co chc臋, m贸wi臋 o rzeczach, kt贸re s膮 zwi膮zane z tematem, ale niepotrzebne.

Efekt? Najwa偶niejsza informacja si臋 rozp艂ywa.

Jak herbata zaparzona zbyt du偶膮 ilo艣ci膮, zbyt zimnej wody.

W efekcie ci臋偶ko si臋 rozezna膰 o co chodzi, wi臋cej energii jest tracone na wydobycie sedna.

Z drugiej strony brak informacji mo偶e 艂膮czy膰 si臋 z po艣piechem. To jest ta stru偶ka wody.

Mo偶e to spowodowa膰, 偶e co艣 si臋 posypie.

Je艣li ominiemy wa偶ny szczeg贸艂, mo偶emy straci膰 sporo pieni臋dzy, je艣li chodzi艂oby np o zakup konkretnego sprz臋tu.

A prawie zawsze zbyt ma艂o informacji to strata czasu, przynajmniej dw贸ch os贸b.

Jak rozwi膮偶臋 te problemy?

Szansa, 偶e zostan膮 w pe艂ni rozwi膮zane jest niewielka. Ale te sposoby mog膮 znacznie pom贸c. Mog膮 odzyska膰 sporo czasu.

1. Po艣wi臋膰 troch臋 wi臋cej czasu na planowanie

Nie m贸wi臋 o godzinach. Wystarczy dodatkowe 5-10 min, dopisz wa偶ne szczeg贸艂y: * Co potrzebujesz zrobi膰? * Kiedy? * Jak? * Gdzie? * Po co? 鈥 okre艣lenie celu cz臋sto si臋 przydaje. Dzi臋ki temu kto艣 mo偶e zaproponowa膰 lepsze rozwi膮zanie

Te 5 min mo偶e zaoszcz臋dzi膰 kilkadziesi膮t lub wi臋cej minut czasu Twojego i wsp贸艂pracownika.

2. U偶ywaj prostszych s艂贸w

W ksi膮偶ce 鈥淢etafory w naszym 偶yciu鈥 autorzy pokazuj膮 jak nasz j臋zyk sprowadza si臋 do podstawowych poj臋膰 typu: g贸ra, d贸艂, w, poza.

  • Cz臋sto skomplikowane s艂owa przeszkadzaj膮,
  • U偶ywaj prostego j臋zyka,
  • Zdania proste s膮 艂atwiej przyswajane ni偶 z艂o偶one,
  • Tryb osoby wygrywa z bezosobowym: 鈥渒up mleko鈥 kontra 鈥渒upi膰 mleko鈥, m贸zg 艂atwiej odczyta

Dzi臋ki temu zwi臋kszysz swoje szanse, 偶e zostaniesz dobrze zrozumiany.

3. Mniej

Dlaczego streszczenia lektur s膮 popularne w szkole? Nie zabieraj膮 czasu, wiesz to, co powiniene艣 na lekcje.

Przekazuj 1 temat naraz. Je艣li rozmowa zejdzie na 10 innych temat贸w to ci臋偶ko b臋dzie wr贸ci膰 do tego najwa偶niejszego.

Jak zostanie wplecione 5 w膮tk贸w to ci臋偶ko b臋dzie to rozpl膮ta膰.

Tutaj znowu pomaga planowanie. Tak, 偶eby powiedzie膰 ma艂o, ale鈥

4. Nie za ma艂o

Tutaj pomaga ksi膮偶ka 鈥榑Ekstremalne przyw贸dztwo_鈥. Autor, by艂y dow贸dca odzia艂u SEALs m贸wi o kierowaniu 偶o艂nierzami.

Kluczowe jest informowanie swoich ludzi i genera艂贸w tak, 偶eby wszyscy byli odpowiednio poinformowani.

To nie znaczy, 偶e wysy艂asz wszystkim t膮 sam膮 informacj臋, tylko ka偶demu to, czego potrzebuj膮 do wykonania zadania, a dow贸dc贸w informujesz o sytuacji.

5. Zapisuj

Nie polegaj na swojej pami臋ci. Jak co艣 ustalasz w rozmowie, potem to spisz.

Zyskasz 2 rzeczy: 1. M贸zg nie musi pami臋ta膰, mo偶e zaj膮膰 si臋 czym艣 innym 2. Wszyscy zainteresowani s膮 r贸wno poinformowani

Daj zna膰 鈥 podoba艂o Ci si臋? O czym chcesz przeczyta膰 nast臋pnym razem?