#1 Poznaj Swoich Klientów

Zapisz się do mailingu i zyskaj dostęp do Biblioteki Młotech:
https://www.subscribepage.com/mlotech-biblioteka

_____________

Cześć! Z tej strony Michał Kardyś z podcastem Młotech.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą lub interesujesz się praktyczną stroną technologii – ten podczas jest dla Ciebie. Z niego dowiesz się do czego coś służy i jak użyć najnowszych technologii. Zapraszam.

Po pierwsze: czy masz firmę, czy masz już klientów, ale brakuje Ci tego idealnego – nie wiesz, w którą stronę się rozwijać?
Może nie masz firmy i szukasz pomysłu na biznes?
Chcesz znaleźć coś praktycznego, ale nie wiesz gdzie zacząć?
Zaraz o tym pogadamy.

Z własnego doświadczenia wiem że tworzenie jakiegoś rozwiązania bez klientów nie ma wielkiego sensu, ponieważ to błądzenie na ślepo. Jest ogromna szansa, że trafimy w zły rynek docelowy;

Pomysł, nawet najlepszy na świecie (rozwiązanie też może być świetne), ale jeżeli nikt nie będzie chciał tego kupić to nam nie wypali. Przepalimy pieniądze.

Zamiast dobrze naoliwionego biznesu stracimy czas, pieniądze, a i tak znajdziemy się w punkcie wyjścia.

Dobra, a co zamiast?
W tym odcinku dowiesz się jak za darmo możesz znaleźć tego idealnego klienta, który pomoże Ci rozwinąć Twój biznes.

Ale dlaczego miałby to zrobić?
Bo swoją ofertę dostosujesz dokładnie pod niego. Dowiesz się czego potrzebuje; dlaczego tego potrzebuje; przede wszystkim pomożesz mu osiągnąć jego cele. Jego – nie Twoje. Ty osiągniesz swoje cele przy okazji, dzięki pomocy innemu człowiekowi.

Przed Tobą 3 darmowe narzędzia.
Pewnie dostawcę pierwszego z nich kojarzysz; używasz na co dzień jako fanpage, do grup, albo do celów prywatnych. W każdym razie dostawcą pierwszego z nich jest Facebook. Narzędzie to menedżer reklam i jego statystyki grup odbiorców.

Dobra a co takiego specjalnego w tych statystykach?
Facebook to obecnie największe zgromadzenie ludzi na świecie. Ponad miliard użytkowników – przechowuje dane każdego z nich. Wie o nas praktycznie wszystko. Nawet więcej niż współmałżonek, czy najbliższa rodzina.

W grupach odbiorców możesz stworzyć własną grupę. Posortujesz ludzi pod względem wieku, zainteresowań, a także, czy mają dzieci (w jakim wieku mają dzieci) i gdzie mieszkają. Sprawdzisz co polubili; jak aktywni są na Facebooku. Możesz podpatrzeć gdzie lubią bywać w internecie.

Dodatkowo, jeśli masz swoją stronę na Facebooku, możesz zbadać kto polubił Twój fanpage, co lubią ci ludzie. Możesz rozszerzyć swoją ofertę właśnie na nich, albo puszczać reklamy do osób podobnych do tych ludzi.

A teraz trochę szerzej. Menedżer reklam na Facebooku i co z nim zrobisz. Najfajniejszym narzędziem w tym menedżerze jest puszczanie reklam do osób podobnych.

Podobnych do czego?
Jeśli masz listę mailingową – jakąkolwiek. Ze swoimi klientami, które utworzysz gdzieś przy okazji sprzedawania produktów. Na żywo lub przez internet, ale niekoniecznie przez Facebooka.

Wrzucisz taką listę z Facebooka i zaznaczysz, żeby celował w podobne osoby. Tym sposobem dotrzesz do ludzi, którzy chcą od Ciebie kupować, ponieważ są podobni do klientów. Do obecnych klientów Twojej firmy. Polecam, naprawdę warto.

Ostatnio spotkałem się z fajną metodą wykorzystania list mailingowych. Kupiłem dostęp do jednego serwisu w promocyjnej cenie. Wrzucili swoją listę w Facebooka; puścili reklamy skierowane tylko w swoich klientów; zaoferowali podniesienie oferty, ale jedynie tym, którzy już od nich wcześniej kupili. Nikomu więcej.

Co czymś takim osiągnęli?
Według mnie to świetny ruch. Ponieważ celowali w swoich obecnych klientów to wiedzieli, że ci ludzie mogą od nich kupić, że już kupili. Dodatkowo mogli spersonalizować ofertę, ponieważ wiedzieli, z której promocji przychodzi ten ruch. Mogli wysłać jeszcze bardziej osobiste wiadomości.

A Tobie często zdarza się, że otrzymujesz reklamy dostosowane dokładnie pod Ciebie?
U mnie to zdarza się bardzo rzadko. Najczęściej reklamy, które widzę, są puszczone na całą Polskę; do wszystkich powyżej 18 roku życia. Według mnie to słabo działa. A Ty co o tym myślisz?

Okej, przejdźmy do drugiego narzędzia. To Google Correlate. Co to robi? W skrócie, bada powiązanie pomiędzy wpisanym słowem kluczowym, a innymi znajdującymi się w bazie danych Google’a.

Ale jak to wykorzystać?
Dzięki badaniu korelacji nastawisz się na dokładniejsze i dłuższe ciągi słów kluczowych. Przez to trafisz w mniej popularne, ale bardziej dostosowane do klienta. Co na tym zyskasz? Jeszcze bardziej dopasujesz się pod konkretną osobę.

Wyobraź sobie, że jedziesz w góry, ale nie masz plecaka. Szukasz na internecie jakiegoś plecaka turystycznego. Nie zadowoli Cię jakikolwiek plecak, tylko właśnie turystyczny. Poza tym w ogólniejszej kategorii będzie większa konkurencja przez co i mniej sprzedasz, i więcej wydasz na reklamę.

No i dalej możesz znaleźć synonim danego słowa. Przykładowo zamiast celować w plecak turystyczny, celujesz w plecak górski. Może się okazać, że ten plecak górski ma mniejszą konkurencję, a jeszcze bardziej jest dostosowany do klienta. Przydatne?

Dobra, a co jeszcze można zrobić z tym narzędziem? Możesz znaleźć produkty powiązane z tym co sprzedajesz. Weźmy przykład. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z telefonami. Szukasz w Google Correlate czego jeszcze szukają klienci.

Okazuje się że klienci szukają kart pamięci. Możesz rozszerzyć asortyment o te karty pamięci przez co ruch do swojego sklepu będzie szedł od osób szukających telefonu i od osób szukających kart pamięci.

Jest jeszcze jedna przydatna cecha tego narzędzia z której możesz skorzystać. Jeśli masz na przykład dane skąd przyszli twoi klienci na twoją stronę, słowa kluczowe z których przyszli, albo z jakiej reklamy; albo na przykład przeprowadzasz ankiety i masz wyniki tych ankiet – możesz wrzucić te dane w Google Correlate.

Dzięki temu bez problemu możesz przeanalizować powiązania w swoim zestawie danych.

Trzecia usługa o jakiej ci opowiem to Ubersuggest. W skrócie, to jest kombajn do znajdywania pomysłów na słowa kluczowe, na nową treść, a także do badania konkurencji. Zacznijmy od początku.

Pomysły na słowa kluczowe. Wpisujesz interesujące Cię słowo kluczowe. Po chwili pojawia Ci się lista, podobnych powiązanych z tym Twoim. Dodatkowo koło każdego z nich ma wskaźnik konkurencyjności, który pokazuje w co warto inwestować, a gdzie nie warto iść z reklamy.
Dzięki temu możesz zbudować sobie niższe i z powodzeniem realizować strategię niebieskiego oceanu. Słyszałeś o niej? Jak nie no to warto sprawdzić.

Wszędzie jest o tych słowach kluczowych, a co oprócz? Ubersuggest idzie o krok dalej i prezentuje pomysły dotyczące treści. Wpisujesz słowo kluczowe i pojawiają się linki do artykułów, które zawierają dane słowo – sortowane według popularności: na Facebooku, na Pintereście; jak wiele linków do niego prowadzi; jak bardzo jest popularny.

Przez to możesz poprawić swój marketing treści i zainspirować się artykułami znalezionymi przez Ubersuggest.

Kolejna przydatna cecha Ubersuggesta to pokazywanie konkurencji. Jak wpiszesz słowa kluczowe to obok, w prawym panelu wyświetla Ci się jakie strony są najwyżej pozycjonowane według tego słowa kluczowego. Przez to możesz sprawdzić kto się pozycjonuje podobnie jak Ty planujesz.

No i to tyle na dzisiaj. To był pierwszy, pilotażowy odcinek podcastu Młotech. Mam nadzieję, że się podobało. Mam nadzieję, że wiedza, którą tutaj zaprezentowałem była wartościowa.

A teraz podsumowując. Usługi, o których Ci teraz z grubsza odpowiedziałem to:
1. Menedżer Reklam i Statystyki Grup Odbiorców od Facebooka. Według mnie najbardziej przydatne narzędzie i w dodatku darmowe,
2. Google Correlate do znajdywania powiązanych wyrażeń,
3. Ubersuggest, które pozwoli sprawdzić konkurencję zbadać dostępność słów kluczowych, a także wygenerować pomysły na nowe treści.

A jeśli masz wynieść z tego odcinka tylko jedną rzecz – co to będzie?
Według mnie najbardziej warto poklikać po menedżerze reklam, ponieważ to jest niesamowita skarbnica wiedzy, dzięki której dowiesz się sporo o swoich klientach.

No i mam dla Ciebie jeszcze bonus. To nagranie wideo, z którego dowiesz się jak w 5 minut możesz za darmo dodać do swojego fanpage’a skuteczne narzędzie do zdobywania kontaktów. I to w stu procentach pasywne.

Teraz dziękuję ci za uwagę i do usłyszenia!

______________
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *